Vondsten uit de Vecht te zien in Museum van Zuilen

De reizende tentoonstelling Vondsten uit de Vecht komt naar Utrecht. Na Weesp, Maarssen en Pampus zijn de bijzondere vondsten die Waternet tijdens het baggeren in de Vecht ontdekte, te zien in het Museum van Zuilen aan de Amsterdamsestraatweg 569. Dichtbij de Vechtdijk, de locatie waar de gemeente momenteel aan het baggeren is. Op donderdag 30 oktober opent wethouder Lot van Hooijdonk de expositie samen met Olivia Kleber, de kleindochter van de museumdirecteur. Samen zoeken zij in een bak met bagger naar de sleutel van het museum.

Vondsten uit de Vecht

Waternet is al een poos bezig met het schoonmaken van de Vecht. Hierbij komt van alles naar boven. De rivier is 2000 jaar lang gebruikt om in te vissen, om handelswaar over te vervoeren en om afval in te gooien. Archeologen onderzoeken de bagger en zorgen ervoor dat bijzondere spullen veilig gesteld worden. De tentoonstelling ‘Vondsten uit de Vecht’ toont de meest bijzondere vondsten tot nu toe. De expositie was eerder te zien in het gemeentemuseum van Weesp, het Vechtstreekmuseum in Maarssen en op Pampus.

Film en lespakket

Vanaf 31 oktober is de tentoonstelling te zien voor het Utrechts publiek in het Museum van Zuilen. Bij de tentoonstelling wordt een korte film vertoond die laat zien wat baggeren nou precies is en waarvoor het nodig is. Ook heeft de gemeente Utrecht bij de expositie een lespakket ontwikkeld voor leerlingen van de basisscholen in Zuilen, Overvecht en Ondiep. Naast de vondsten en de lokale geschiedenis, komen in deze les ook het baggeren en de mogelijke vondsten uit de toekomst (denk aan aan zwerfafval en plastic soep) aan bod. Zo leren kinderen over waardevol afval maar worden ze zich ook bewust wat zwerfafval voor effect kan hebben op ons milieu.

Museum van Zuilen

Onder begeleiding van vrolijke zeemansliedjes, gezongen door de leden van Shantykoor Krakend Tuig, zal 30 oktober 2014 om 13:30 uur wethouder Lot van Hooijdonk de opening verrichten. Zij wordt hierbij geholpen door de oudste kleindochter van de museumdirecteur: Olivia Kleber. Zij zoeken in een bak ‘bagger’ naar de sleutel van het museum. De expositie is tot 1 februari 2015 te zien in het museum. Meer informatie op www.utrecht.nl/vondstenuitdevecht.