Boeken Deel 6 – SPECIALE CARROSSERIEN

De eerste afbeelding van een door Werkspoor-Utrecht gebouwde ‘vrachtauto’ duikt op in een folder die geen datum kent. De auto is echter zo markant dat hij een ereplaats in dit boek verdient. Om de spanning wat op te bouwen, beschrijf ik eerst hoe de folder met deze foto opdook. Na de uitgave van mijn eerste boek over ‘Trams en Treinen’ die Werkspoor-Utrecht bouwde, ontving ik van de heer Grabant een aantal Werkspoor-folders. Een groot aantal producten passeert hierin de revue, veel ‘Amsterdamse’ producten, dieselmotoren (en dan ook de zeer grote scheepsmotoren, vele meters hoog, breed en lang), stoommachines, stoomlocomotieven en enorme pompen.

Ook ‘Utrechtse producten’ komen aan bod: trams, personenwagons, goederenwagens en elektrische treinen. In een van de folders stond pas op de pagina’s 62 en 63 de verrassing: blijkbaar leverde Werkspoor-Utrecht ook tankauto’s, verhuiswagens en diepladers.

Omdat het foldertje met afbeeldingen van bussen gefotokopieerd was, zocht ik contact met de afzender. Hij beloofde me langs te komen met het origineel, en misschien ook nog wel een andere foto die voor dit boek bruikbaar zou kunnen zijn. De verrassing was groot toen de heer Grabant me tijdens zijn bezoek een folder toonde met daarin afgebeeld deze vrachtauto, die als onderschrift had gekregen: ‘Aluminium Kadaverwagen’. Een auto uit het begin van de jaren dertig met een door Werkspoor-Utrecht verzorgde opbouw van – goed te desinfecteren – aluminium, compleet met hijsbalk waarmee de kadavers eenvoudig naar binnen konden worden gehesen. Een kenteken is niet waar te nemen, dus het is me niet bekend in welke provincie we deze vrachtauto konden aanschouwen…

Bij Werkspoor-Utrecht gebouwde ‘kadaverwagen’, voor het afvoeren van kadavers bij verschillende boerderijen. Een echte vrachtauto is het nog niet, de omschrijving ‘gemotoriseerde paard-en-wagen’ komt mijns inziens het meest in de buurt.
Facebook reacties