Boeken Deel 5 – WERKSPOOR – ARGENTIJNSE ORDER

De heer Andriese had een eenvoudig hijsjuk ontworpen en dat stond gereed in de fabriek. Het hijsen van het rijtuig zou beproefd worden bij Werkspoor – Utrecht. De heren Jubels (van de afdeling transport) en Nijhuis (van de Algemene Dienst) waren bang dat de bevestiging aan de wiegbalk eruit zou schieten. Zij waren zo in paniek dat ze dit karwei niet aan durfden. Ze hebben toen de heer van Zwet erbij gehaald, want hij woonde op het terrein. Van Zwet heeft de Niet die avond gebeld om een uur of acht, met de mededeling om zo spoedig mogelijk met Andriese naar Utrecht te komen. Omdat de heer de Niet geen auto had moest hij een auto huren. De heer Andriese was razend, want hij was juist bezig om voor zijn kinderen beton te storten voor een zandbak en hij voelde er niets voor daarmee te stoppen, want als hij terug kwam zou het beton verhard zijn.

Na veel gemor is hij toch meegegaan. De rit voer over de oude weg (langs de Vecht) naar Utrecht en daar aangekomen hoorden zij de bezwaren. Op dringend verzoek van de heer Nijhuis hebben ze toen een beschermbeugel laten maken, zodat de heren tevredengesteld waren. Daarna werd het hijsen beproefd.

Tegen twaalf uur ’s nachts zijn zij terug gereden met de gehuurde auto. Ze kwamen bij half één een aantal politieagenten tegen die op de weg met rode lampen stonden te zwaaien, die dachten dat ze gedronken hadden. Toen bleek dat dit niet het geval was mochten ze doorrijden. Na deze nachtelijke escapade waren ze om één uur thuis. Ir. Andriese had goed de pest in over zijn zandbak.

Het eerste rijtuig hangt in de takels. De kraan die voor dit werk gebruikt wordt rust op een bok. De heer J. de Lange uit de Bessemerlaan herinnert zich nog dat hij de teksten op de houten luiken voor de ramen moest schilderen: ‘Werkspoor–Holanda’. De panelen werden voor de ramen geplaatst in een poging overslaand zeewater te weren.
Facebook reacties