George Westinghouse

De heer George Westinghouse (1846-1914) heeft niet zoveel furore gemaakt, lijkt het. Hij komt niet in alle encyclopedieën voor. Toch is juist hier in de wijk zijn vernoeming heel erg op zijn plaats. Hij verdiende zijn sporen c.q. straatnaam omdat hij belangrijke remsystemen voor treinen ontwikkelde. Die worden dan ook westinghouseremmen genoemd. (In het Spoorwegmuseum in Utrecht kunt u over vijftig jaar nog de locomotieven bewonderen die voorzien werden van dit remsysteem.)

G. Westinghouse

G. Westinghouse

 

 

Op Wikipedia wordt op een duidelijke manier het systeem uitgelegd: ‘G. Westinghouse was getuige van de gevolgen van een treinbotsing, waarbij de twee machinisten elkaar wel op tijd zagen, maar niet in staat waren de treinen tijdig tot stilstand te brengen. Remmers op treinen moesten name-lijk van wagon naar wagon rennen, vaak bovenlangs, om de rem op iedere wagon handmatig te bedienen. Westinghouse besteedde verscheidene jaren van zijn leven om de spoorwegveiligheid te verhogen.

Na diverse mislukte pogingen vond hij in 1868 de oplossing. Hij installeerde in de cabine van de machinist een luchtcompressor en bevestigde daar lange luchtleidingen aan. Die liepen langs de hele trein en waren verbonden met de remmen van elke wagon. Door de leidingen van perslucht te voorzien kon de machinist alle remmen in een keer bedienen.

Op 13 april 1872 verkreeg hij octrooi op de naar hem genoemde Westinghouserem die tot heden in gebruik is bij de spoorwegen.’ Tot zover Wikipedia.

Facebook reacties