Zondag 6 maart 2022 StraatReünie Abraham Kuyperstraat.

Het Museum van Zuilen houdt 6 maart de StraatReünie voor de huidige en voormalige bewoners van de Abraham Kuyperstraat

Een denkbeeldige wandeling door deze straat in 1938.

De straat werd genoemd naar de heer Abraham Kuyper, een protestants staatsman en theoloog. Hij was in 1901 minister van Binnenlandse Zaken en heeft zich onder andere ingezet voor een betere aansluiting van het onderwijs op de arbeid.
De Abraham Kuyperstraat loopt parallel aan de Amsterdamsestraatweg en heeft net zoveel winkels als de Groen van Prinstererstraat in dit blok: geen. Voor het laten maken van een mantel of een japon kunt u op nummer 27 terecht, daar maakt A. Weeda uw kleding ‘pasklaar’. Op nummer 34 kunt u naar de kapper, hier zit J.M. Goeken met zijn handen in uw haar. Op dit rijtje komt ook de familie Faassen wonen. De heer Faassen is hoofdagent van politie te Utrecht. Dat levert gekke taferelen op: als de jeugd uit de straat voetbalt in de straat of ander kattenkwaad uithaalt, is de heer Faassen uit hoofde van zijn beroep niet bevoegd de kinderen daarop aan te spreken. Hij is immers van een naburige gemeente! Daarom mag hij hoogstens als bewoner zijn eventuele ongenoegens uiten. Pas als de jeugd zich voorbij de gemeentegrens in de Keucheniusstraat ongepast gedraagt, ligt daar voor de heer Faassen een mogelijkheid om in te grijpen.

De enige foto in de collectie van het Museum van Zuilen waarop rechtsonder (toegegeven een heel klein) stuk van de Abraham Kuyperstraat te zien is. De dame op de foto loopt over de Marnixlaan en de bomen rechts staan aan de Daalseweg.

WELKOM, de toegang is gratis. We beginnen om 14 uur, om 15 uur een kleine lezing over Zuilen in het algemeen en de Abraham Kuyperstraat in het bijzonder, Om 17 uur sluiten we af.

Geef u op: bel 06 20565655 of mail naar info@museumvanzuilen.nl