Zondag 1 mei StraatReünie voor de J.M. de Muinck Keizerlaan

Het Museum van Zuilen organiseert iedere eerste zondag van de maand een StraatReünie, van 14 tot 17 uur, in het museum aan de Schaverijstraat 13. Van 14 tot 15 uur heten we u welkom met drankje, om 15 uur kleine lezing met dia’s over Zuilen en de J.M. de Muinck Keizerlaan en Jacob Jonkerlaan in het bijzonder.

De J.M. de Muinck Keizerlaan en de Jacob Jonkerlaan

De J.M. de Muinck Keizerlaan heeft in het begin van zijn bestaan nog water in de middenberm. Net zoals de Royaards van den Ham-, Van Hoorne-, Van Egmont- en de Burgemeester van Tuyllkade het geval was. Het dempen van de J.M. de Muinck Keizerkade ging op 3 september 1948 van start. De kade is dan eigenlijk nog maar jong en vermoedelijk is dat de reden dat de naam van de J.M. de Muinck Keizerkade wordt gewijzigd in –laan. De andere kades worden pas vanaf 1953 gedempt. De brug over de Vecht naar Overvecht is nog lang niet in beeld en winkels komen pas aan het begin van de jaren 60 in de De Muinck Keizerlaan.

Wat bebouwing betreft past de Jacob Jonkerlaan uitstekend bij de J.M. de Muinck Keizerlaan. Als we kijken naar uitbreidingsplan nummer 6 van de gemeente Zuilen, dan zien we dat het plan inhoudt dat er een zeer brede laan wordt aangelegd die dezelfde schuinte volgt als de rivier de Vecht doet. Dit moet een laan worden vanaf de Verlengde Prins Bernhardlaan (later de Burgemeester Norbruislaan) tot aan de Vecht, ter hoogte van de bocht waar anno 2022 het Nijenrodeplantsoen is. Tussen de nieuw ontworpen laan en de Vecht zou volgens deze plannen een grote villawijk komen te liggen. De Jacob Jonkerlaan ligt dan tussen de brede laan en de Prins Bernhardlaan in.

Wilt u meer weten over deze beide lanen? Wees welkom op de StraatReünie!

Fotobijschrift:

Het 50-jarig regeringsjubileum van koningin Wilhelmina was aanleiding tot grote feesten. Ook de bewoners van de J.M. de Muinck Keizerkade versierden hun kade. Zo hebben we een mooi beeld van de kade met water in plaats van een middenberm.

Fotobijschrift:

Jacob Jonkerlaan 1 in aanbouw. Foto uit het album van W.C. van Hoorn – per maart 1931 als ‘tijdelijk teekenaar’ in dienst van de gemeente Zuilen, waar hij uitgroeide tot gemeente-architect. Van Hoorn schreef achterop de foto: Mei 1935.