Oud Nieuws 8 oktober 1964

Bromfietsdief:

Ik geef me over, ik heb het gedaan

“Ik geef me over, ik heb het gedaan.” Met zijn armen hoog in de lucht schreeuwde de zeventienjarige loodgieters-leerling B. uit Utrecht het dinsdag uit. Vier bebaarde straatmakers gaven geen krimp, zij bleven rustig op de politie wachten, die de knaap arresteerde. Het was een goede vangst, want met B. kon de politie nog drie andere jonge bromfietsdieven aanhouden, allen goede bekenden van de Utrechtse politie.

De zeventienjarige G.K. Kleinveld ontdekte maandagavond in de Joh. Uitenbogaertstraat in de wijk Zuilen B., die bij een fonkelnieuwe brommer scharrelde. Kleinveld waarschuwde de politie, die dinsdagochtend de bromfietsbekijker opwachtte. De knaap liet de brommer in de Joh. Uitenbogaertstraat staan en liep naar de Amsterdamsestraatweg.

Even raakte de politie het spoor kwijt, waarvan B. profiteerde om ’n tegen de afrastering van het Julianapark staande bromfiets te starten. Op dat moment sprongen de twee rechercheurs de dief op het lijf. Deze gooide de politiemensen echter de bromfiets voor hun voeten en rende de Petrus Dathenusstraat in.

Gelukkig voor de politie kwamen toen de vier stoere straatmakers aanrijden. Zij gingen naar hun werk in Breukelen. Snel zetten zij de achtervolging in. Een straat verder, in de Nicolaas Sopingiusstraat, reden zij de vluchteling op de stoep klem.

Op het hoofdbureau van politie bekende hij met drie kornuiten tenminste zeven gloednieuwe bromfietsen in Utrecht en omgeving te hebben gestolen. Tegen de afrastering van het Julianapark stonden er twee, in de Joh. Uitenbogaertstraat een.

Zijn collega’s-in-het-kwaad zijn zeilmaker R. (17) en fabrieksarbeider W. (22) uit Utrecht en Van der W. (17) uit Den Haag. De laatste is woensdag in Den Haag aangehouden, waarna hij werd overgebracht naar de Stichting Valkenheide in Maarsbergen.