Oud Nieuws 25 juni 1954

Handbalwedstrijden in het Julianapark

Gisteravond werden in het Julianapark aan de Amsterdamsestraatweg in het kader van de Stadsontspanning een tweetal handbalwedstrijden gespeeld, n.l. tussen de dames van Attila en Sport Vereent, en tussen de heren van UD en Sport Vereent. Hoewel het verschil in klasse-indeling van de dames nogal belangrijk is, was de strijd vrij gelijk opgaand, waarbij moet opgemerkt dat Attila met enige invalsters moest uitkomen. Toch nam zij vlug de leiding en wist deze tot 2-0 te vergroten, waarna Sport Vereent voor een tegenpunt zorgde. Met deze afstand werd gedraaid, en in de tweede helft slaagde geen der ploegen er in de score te verhogen.

Veel groter was het krachtsverschil tussen de heren van Sport vereent en UD. Reeds met rust was de stand 6-0 voor UD. Na de pauze slaagde Sport Vereent er in tweemaal te scoren, doch de tegenstanders stelden daartegenover opnieuw zes doelpunten, zodat UD met 12-2 zegevierde.

Fotobijschrift: Tot mijn spijt geen opname van deze wedstrijd. Wel maak ik van deze gelegenheid gebruik om déze foto onder de aandacht te brengen: ‘Sport Vereent’ kende diverse afdelingen. Dit zijn de meisjes van de handbal vereniging. De groep werd gefotografeerd rond 1944 (en toevallig ook in het Julianapark, dat tijdens de Tweede Wereldoorlog op last van de bezetter weer ‘Tuin van Kol’ werd genoemd). Zij bestaat onder andere uit de volgende dames: Nel Schoonhove, zij zit 2e van links, en is de latere mevr. Enders, van haar kreeg ik deze foto. Verder zijn de namen bekend van Hennie Wijnands, Riek van de Brink en Hennie Meeuwsen.