Oud Nieuws 19 oktober 1964

J.A. Lamme overleden

Te Utrecht is, 61 jaar oud, overleden de heer J.A. Lamme, directeur van de boekhandel drukkerij Elinkwijk. De heer Lamme werd 13 augustus 1903 te Loosdrecht geboren. Hij begon omstreeks 1920 zelfstandig met een leesbibliotheek in het ouderlijk huis aan de Franklinstraat in Zuilen.

Na enkele jaren vestigde de heer Lamme zich in het pand Amsterdamsestraatweg 556, waarna ’n uitbreiding tot stand kwam van de zaak tot kantoorboekhandel en leesbibliotheek. Deze zaak had een geleidelijke groei; na de oorlogsjaren werd een en ander uitgebreid met een copieerafdeling. Vervolgens kwam de omzetting van de copieerafdeling tot offsetdrukkerij, terwijl ook de binderij werd uitgebreid.

In 1953 liet de heer Lamme zijn bedrijf geheel verbouwen. Hij opende toen een aparte afdeling voor de jeugdboeken. Ook in de daarop volgende jaren onderging het bedrijf een voortdurende modernisering, onder andere in 1960 met de opening van een zaak voor kunstschilders. De heer Lamme was omstreeks 1930 voorzitter van de voetbalvereniging Elinkwijk. Van 1952—1958 was hij voorzitter van de federatie van klein offsetdrukkers.

J.A. Lamme