Opening tentoonstelling ‘Etalage naar het verleden – Winkels in Zuilen’

Na maanden van voorbereiding was het 5 februari 2024 eindelijk zover dat de nieuwe tentoonstelling van start kon. Het is een tentoonstelling van de winkels in Zuilen, waarvan Zuilen er zoveel kende. Meer dan vierhonderd winkels, groot en klein.

Het is geen tentoonstelling van ‘iets nieuws, nog nooit gezien’, maar juist van ‘Oh, ja, dat weet ik nog’.

De openingshandeling werd verricht door Sjaak van Es, vierde generatie van slagerij Van Es. Deze slagerij sponsort ook de tentoonstelling.

Na de officiële opening mochten de vele wachtenden eindelijk naar binnen en konden zij al het moois dat tentoongesteld staat gaan bewonderen. En er was veel om te bekijken. Prachtige ‘doorsnee’ winkeltjes (bakker, slager, groenteboer en sigarenwinkeltje) gemaakt door Frans Ritzer, die ook een drietal handkarren maakte. En natuurlijk de vele voorwerpen in de vitrines.

Speciale aandacht is besteed aan de winkels van De Gruyter en de Haka. Ook zijn verschillende ondernemers – of hun nazaten – geïnterviewd, zowel door vrijwilligers van het museum als door leerlingen van de School voor de Journalistiek.

Kortom: Welkom in het Museum van Zuilen.