Ook een mooi idee, leer wat in het Julianapark.

De Tuin van Kol werd later het Julianapark. Jan Kol III liet deze tuin aanleggen als volkstuin, met uitheemse dier- en plantensoorten. In 1907 ging de eerste spa in de grond. Veel mensen hadden nog nooit een andere soort vogel dan een kip of een mus gezien, laat staan een goudfazant. In 1965 werd nog een puzzeltocht uitgezet, een wandeling waarbij vragen werden gesteld aan de deelnemende wandelaar.

Heeft er nog iemand zo’n boekje bewaard???

Het Utrechts Nieuwsblad van 5 augustus 1965 schreef erover:

Met boekje in de hand het Juhanapark verkennen

Grootte hoofdprijs hangt af van het aantal deelnemers

(Van één onzer verslaggeefsters)

UTRECHT — Wat zou Lorre allemaal kunnen zeggen behalve koppie-kraauw? De twee meisjes die met het kleine broertje al heel vroeg in de morgen het Julianapark zijn ingetrokken vinden het machtig interessant. Met het blauwe boekje in de hand lopen zij het park door. Niet zo vlug als het kan, maar echt op hun gemak. Daar zorgt het boekje voor. Over bijna ieder laantje enperkje staan er vragen over in. Ook van de vele diersoorten moet het een en ander verteld worden.

Natuurspel Julianapark is een door plantsoenbescherming georganiseerde wedstrijd, die de hele zomer duurt. Tot 1 september kan men de fijne wandeling door het park maken, de vragen in het blauwe boekje beantwoorden en daarbij een heleboel genieten. Want het leuke van zo’n natuurspel is, dat je als bezoeker nu eens dingen ziet, waar je anders langs kijkt.

Julianapark

De papagaai in het Julianapark was een begrip. Tegenwoordig zijn dat de bierfestivals.