Planning StraatReünies en uitbreiding collectie

(2 februari 2010)

Nog enkele dagen tot de nieuwe StraatReünie
Bijna alle voorbereidingen zijn getroffen: extra vrijwilligers als suppoosten en gastvrouw/heer: de mappen met het verhaal over de Amsterdamsestraatweg liggen klaar: aan het paneel met de plattegrond en foto’s wordt de laatste hand gelegd: de posters heeft u al weken in de omgeving kunnen zien hangen: de ‘diapresentatie’ is af en de persberichten zijn de deur uit. Dus… wees welkom op 7 februari. Van 14 tot 17 uur gaan we weer uitgebreid aandacht schenken aan de Amsterdamsestraatweg (met om half drie en half vier de diapresentatie).

Collectie kreeg enorme impuls
Onlangs kwam de heer Bouwman in het Museum van Zuilen. Hij vroeg of het museum nog naar nieuwe (oude) foto’s op zoek was. Op het bevestigende antwoord zei hij: ‘Ja, ik werkte bij Werkspoor en ze wilden de foto’s van de Afdeling Bruggenbouw weggooien. Die heb ik toen gered. Maar het zijn twee grote dozen vol!’

Werkspoor

grote serie foto’s van de afdelingen Bruggenbouw en Montage van Werkspoor

Niet overdreven
De dag erna zijn de foto’s opgehaald en het moet gezegd: de heer Bouwman heeft niet overdreven. Twee dozen met in totaal 885 foto’s, de bouw van heel veel bruggen op een beroepsmatige wijze vastgelegd. De meerwaarde komt dan ook in beeld: er zijn weer foto’s van projecten die Werkspoor realiseerde maar, hoe zeg je dat: ‘niet echt algemeen bekend zijn’.

Van Brienenoordbrug
Prachtige foto’s zijn het: onderdelen van de Van Brienenoordbrug waaruit ook heel goed de omvang van de brug blijkt: ‘door dat onderste segment liepen de kabels, maar je kan er staande doorheen lopen’, vertelde de heer Bouwman bij één van de foto’s. Hij tekende in dienst van Werkspoor een deel van de brug.

De Euromast
Dat het restaurant en de ‘Stuurhut’ van de Euromast door Werkspoor werden gebouwd en geplaatst was wel bekend. Maar 58 foto’s van de bouw ervan geven toch een schitterende kijk op de werkwijze van toen. ‘Helm op’?, nooit van gehoord, ook niet op een hoogte van 80 meter!

Vakwerkboogbrug te Nijmegen
Tientallen foto’s van de bouw van de beroemde vakwerkboogbrug over de Waal bij Nijmegen die de bouw stap voor stap in beeld brengen. Alle bouwfases werden vastgelegd. Maar ook de Callandbrug, de Pencentrale, de bruggen bij Zaltbommel, verschillende kleinere bruggen, enz. Hartelijk dank heer Bouwman!

Egypte
Uit Egypte kwam een folder van Werkspoor waarop ook weer producten voorkomen die ‘geen grote bekendheid genieten’ maar wel bijzonder zijn. Om er maar eentje te noemen: speciaal voor de luchtvaart ontwikkelde tankwagen.

Veel aanmeldingen voor de Zuilense Nieuwsbode
Dagelijks komen er aanmeldingen binnen van mensen die aangeven dat zij graag de Zuilense Nieuwsbode willen ontvangen. Handig natuurlijk, als u niet wilt missen wanneer uw straat aan de beurt is voor de StraatReünie. Het is wettelijk verplicht om voor het toesturen van een digitale nieuwsbrief toestemming van de geadresseerde te hebben. Mocht u nog niet ingeschreven zijn: meld u hiervoor aan, en u mist geen enkel nieuwtje meer over het Museum van Zuilen.

StraatReünieplanning
Op de vele vragen van de bezoekers ‘Wanneer is mijn straat aan de beurt?’ hebben we een ‘planning onder voorbehoud’:
7 februari Amsterdamsestraatweg (van de Geraniumstraat tot Maarssen)
7 maart Bessemerlaan
5 april (2de Paasdag!) De Lessepsstraat
2 mei Marnixlaan

Nooit ‘voor niets’
Het bijzondere van de StraatReünie is dat u nooit ‘voor niets’ komt. Ook al zijn er tijdens uw bezoek geen bekenden uit uw straat, toch kunt u het museum bezichtigen, de geschiedenis van de straat lezen, fotomappen raadplegen enz.

Dus voor iedereen: Wees Welkom!