Nieuwsberichten maart 2011

Veel nieuwe gezichten in het Museum van Zuilen
Dan denkt u misschien dat het opeens drukker is dan voorheen. Maar we bedoelen iets anders. Sinds een paar weken hebben zich verschillende nieuwe vrijwilligers gemeld als gastheer/gastvrouw in het Museum van Zuilen. Dat geeft ruimte om andere dingen goed te kunnen voorbereiden.

Brandsein komt op de gevel
Het heeft veel langer geduurd dan verwacht. Maar nu is het zover; maandag 23 mei 2011 gaat de wethouder van Zuilen en Monumenten, de heer F. Lintmeijer, het Brandsein onthullen dat op de luifel van het pand op de hoek van de De Lessepsstraat en de Swammerdamstraat is herplaatst.Pastoor Schiltehuis op de gevel
Dat een andere lang gekoesterde wens nu eindelijk in vervulling gaat is ook het vermelden waard. In het boek Zuilen, toen Zuilen nog Zuilen was deel I schreef ik 10 jaar geleden: ‘Het zou een fraai eerbetoon aan deze genereuze man geweest zijn als men het nieuwe buurthuis weer zijn naam had gegeven!’Wereldberoemd in heel Zuilen
Natuurlijk was het Pastoor Schiltehuis veelgebruikt door en voor de bewoners uit Zuilen en omgeving. Ongeacht de kerkelijke gezindheid! In een periode van een sterk verzuilde samenleving uniek. Wie kent nog het zaterdagse uitje naar de films in het Pastoor Schiltehuis? Onder de noemer ‘Kiekeboe’ mocht je voor maar 25 cent naar binnen en genieten van ‘De Boefjes’. (En de katholieke kinderen zondagmorgen naar de kindermis!)

Wereldberoemd in heel Nederland
‘Hét beatcentrum van de stad en regio was lange tijd het Pastoor Schiltehuis in Zuilen’, schreef men onlangs nog in De Oud-Utrechter. En zo was het. Grote namen uit de beatwereld traden in de jaren zestig en zeventig op in het Pastoor Schiltehuis. Een van de eerste band was ‘The Jugglers’ maar ook de Yelping Jackals (voorgangers van Unit Gloria) met Robert Long stonden op dit podium.

Dus zoeken we foto’s
In de zoektocht naar de beathistorie van het Pastoor Schiltehuis is het Museum van Zuilen op zoek naar foto’s van bands tijdens hun optreden in het Pastoor Schiltehuis. The Mods, The Outsiders enz. Mocht u zo’n foto hebben, dan zouden we daar graag een kopie van willen maken. U kunt uw foto eventueel mailen naar info@museumvanzuilen.nl

Met dank aan de gemeente Utrecht en Portes
Wijkservicecentrum Noordwest betaald het opknappen en plaatsen, Portes zorgt voor koffie en wat lekkers bij de onthulling en de Werkgroep Directe Voorzieningen zorgt voor een mooi bord met tekst en uitleg over de geveltekst. Allen hartelijk dank voor hun medewerking!

W. van Scharenburg