Nieuwe stijl nieuwsberichten – juli 2012

Beste bezoeker van onze site. Sinds zomer 2011 is het Museum van Zuilen ook actief op Facebook. Daar plaatsen we veel foto’s en berichten. Als u die pagina wilt volgen, dan klikt u op deze link. Omdat niet iedereen gebruik wil maken van Facebook, maken we een nieuwe variant van de nieuwsberichten op onze site. We selecteren iedere maand onze vier meest bezochte Facebookberichten. De berichten in deze column hebben (dit jaar) een duidelijke ondertoon: 200 jaar Amsterdamsestraatweg.

Deze maand de eerste vier.

200 jaar Amsterdamsestraatweg, afbeelding nro 67. Beetje veel Sweder van Zuylenweg, maar ik heb geen betere foto van de winkel van C. Jamin. Als troost hierbij de tekst op de achterkant van de kaart. ‘Beste Fam. Hier is nu dan eindelijk de beloofde kaart. Het huis kan je niet zo goed zien maar toch wel wat ervan, dat zal Bep u wel zeggen, naast de groentenhal waar dat bordje van Hero hangt. Alles gaat goed hier en in Alphen ook nog. Mag ik die sokken van Bep breien? Begint er daar niet aan, want dat wil ik graag doen voor hem. Hier is het behoorlijk koud hoor. Ik wou dat het zowat over was dat vriezen. Ons raam kunt u ook zien, want dat staat open. Verder geen nieuws hoor, dus tot zaterdag bij leven en welzijn. De groeten aan Bep, dag hé.’

Jamin

Hoek Amsterdamsestraatweg en de Sweder van Zuylenweg met links C. Jamin

200 jaar Amsterdamsestraatweg, afbeelding nro 63 (Dit is dus een ‘vergeten’ nummer, want nro 66 is al geweest, niemand die me erop gewezen heeft. Wel opletten alstublieft!!) 😉 Op deze prachtige foto van de Amsterdamsestraatweg is de kruising met de Sweder van Zuylenweg in beeld. Er is nog een heel rijtje winkels aan deze kant van de Sweder van Zuylenweg: De Bree, Bemo, Het Panterhuis. Ook de winkels van De Gruyter en C.Jamin zijn nog aanwezig, maar de stoplichten ontbreken nog.

Amsterdamsestraatweg ter hoogte van de Sweder van Zuyleweg

200 jaar Amsterdamsestraatweg, afbeelding nro 63. Personeel van de winkel van P. de Gruyter, op de hoek Amsterdamsestraatweg en de Sweder van Zuylenweg. Alle personeel? Nee hoor, een persoon was ziek en de bezorger was op pad. Achter de weegschaal de heer Vermeulen, die trouwde met de dame links naast hem. Veel De Gruyter-artikelen (en deze foto) in de collectie van het Museum van Zuilen zijn van hem afkomstig. Dank u wel!

De Gruyter

Het bijna voltallig personeel van De Gruyter achter de toonbank in de winkel op de hoek Amsterdamsestraatweg en de Sweder van Zuylenweg

Het is weer de eerste zondag van de maand: StraatReünie in Museum van Zuilen. De Geranium- en Leo XIII-straat. van 14 tot 17 uur. Alles is in gereedheid. Dit keer moeten we het doen zonder onze ‘vaste’ vrijwilligster Lyda Stormbroek. Maar we hebben een zeer redelijk alternatief gevonden: uit de Geraniumstraat zelf afkomstig, onze gastheer van vandaag: Gerard van der Louw. Extra Welkom dus om Gerard te steunen! Op de foto Gerard van der Louw als lid van de Luchtverkenners die in 1954 mochten helpen bij de Balon-oplating in Stadion Galgenwaard.

Luchtverkenners

Gerard van der Louw