De Burgemeester van Tuyllkade 2

Baron F.C.C. van Tuyll van Serooskerken was van 1916 tot 1931 burgemeester van Zuilen. Omdat Van Tuyll zich in het verleden vaak inzette voor het wel en wee van de inwoners van Zuilen werd deze kade als eerbetoon aan hem genoemd.

Tot de Tweede Wereldoorlog was slechts de even zijde van deze kade bebouwd. Ná de oorlog verandert dat.

In een verslag van de raadsvergadering van 21 mei 1948 lezen we o.a.:

‘…Er zullen aan de Burg. van Tuyllkade O.Z. worden gebouwd 63 beneden- en 63 bovenwoningen welke aan 126 gezinnen woonruimte zullen verstrekken. De benedenwoningen zullen bevatten 2 kamers ensuite met een keuken en dus alleen geschikt voor zeer kleine gezinnen. Hier wordt voornamelijk gedacht aan jonggehuwde echtparen. De bovenwoningen zullen dezelfde ruimte bevatten benevens nog een kleine slaapkamer en een zolder met zolderkamer. In de toekomst zullen van deze twee woningen één kunnen worden gemaakt. Deze plannen, of liever gezegd deze woningen zijn ontworpen door de heer W.C. van Hoorn, architect bij gemeentewerken te Zuilen. Deze bouwwijze is, voor zover bekend, nog niet eerder toegepast…’

Grote bekendheid krijgt de Burgemeester van Tuyllkade dankzij de vele jaren door de ‘Race- & Tourclub ‘De Volharding’ georganiseerde ‘Ronde van Zuilen’.

De eerste ronde zou gereden worden in 1939, maar de algehele mobilisatie gooide roet in het eten. Uiteindelijk werd de eerste Ronde van Zuilen gereden in 1942. Daaraan deden ook beroepsrenners mee.

In 1943 werd de voorlopig laatste wedstrijd gereden. Door alle oorlogsperikelen en materiaalgebrek werd pas in 1947 voor de derde keer de Ronde van Zuilen gereden. De beroepsrenners vroegen inmiddels zoveel startgeld, dat besloten werd alleen nog wedstrijden met amateurs en nieuwelingen te verrijden. Later kwam hier ook nog een veteranenkoers bij.

Het werd het begin van een traditie die jarenlang standhield. In 1951 werd zelfs gefietst op 11 augustus én op 8 september!

Het publiek dat de Ronde van Zuilen wilde volgen, kon het terrein o.a. vanaf de St.-Bernulfstraat betreden. Via een dwars over de straat gespannen touw werden bezoekers naar de kassa geloodst om een kaartje te kopen. In latere verslagen schreef men in het clubblad over de constatering dat op zo’n wielerdag meer mensen op de Burg. van Tuyllkade zegden te wonen dan er in heel Zuilen woonden. Vooral vanwege verkeerstechnische maatregelen – de aanleg van verkeersdrempels, bussluizen en het weghalen van een doorsteek in de middenberm, ongeveer vijftig meter vóór de rotonde bij de Sweder van Zuylenweg, waardoor de rotonde zelf niet langer buiten het af te zetten gebied viel – werd het parcours ongeschikt voor het houden van wielerwedstrijden.

‘De ‘Ronde van Zuilen’ vergde een bekwame organisatie. De bekende Race- en Tour Club ‘de Volharding’ heeft de Ronde vele jaren georganiseerd. Rechts staat de heer Abrahamsen te kijken of alles goed gaat. De Burgemeester van Tuyllkade heeft nog water in de middenberm.

Meer weten over de Burgemeester van Tuyllkade en/of Zuilen: www.museumvanzuilen.nl