ZAG U MIJN ‘VAN ONDEREN’, O WAT ZOU U ZICH VERWONDEREN!

U kijkt naar een Zuilens ‘Mount Rushmore’: vier markante Zuilense personen die mee hebben gewerkt aan de rijke historie van Zuilen, die te zien is in het Museum van Zuilen. Deze vier koppen – en een drietal lijven – werden voor het Museum van Zuilen gemaakt door de grote Zuilense kunstenaar Cees Achterberg, ooit werkzaam als modelmaker bij Werkspoor.

Nadat het Museum van Zuilen een biechtstoel kreeg uit de gesloopte St.-Ludgeruskerk maakte Achterberg een kop van de meest markante pastoor van de St.-Ludgerus parochie: W. van Albach.

De collectie groeide en in 2007 werd het ambtskostuum van burgemeester O. Norbruis geschonken. Samen met de al eerder gekregen ambtsketen een goede reden voor het maken van een kop van de burgemeester.

Naar aanleiding van de start van de Tour de France in Utrecht vervaardigde Achterberg de kop van Michel Stolker: de in Zuilen geboren wielrenner die als eerste Nederlander de drie grote rondes reed: de Tour de France, de Vuelta en de Giro!

Omdat de Wagon- en Bruggenfabriek Werkspoor zo’n groot belang had in de groei van Zuilen (en Utrecht) maakte Achterberg op verzoek van het Museum van Zuilen ook een kop van zichzelf, als ‘Werkspoorder’.

U ziet vier koppen. De lijven maakte Achterberg ook. Het werden houten replica’s die kunnen zitten en staan en (vrijwel) iedere beweging kunnen maken.

Mooie gladde herenschoenen (maar ook veiligheidsschoenen!)

De achterkant van het onderlijf…

… en de zijkant.

De burgemeester in z’n blootje. De prachtige constructie die Achterberg zelf bedacht gaat altijd schuil onder de kleding. Vandaar dat we u met deze qr-code graag een kijkje achter de kleding willen geven.

De replica met kop nummer vijf – Ir. J. van Zwet, directeur van Werkspoor – vindt u in het Museum van Zuilen. Welkom!

Museum van Zuilen In de Werkspoorfabriek

Schaverijstraat 13 Utrecht

Open van woensdag tot en met zaterdag van 10 tot 17 uur.

De toegang is gratis, vooraf reserveren dringend gewenst! info@museumvanZuilen.nl en bellen kan ook 06 20565655.