Help het Museum van Zuilen

U kunt het Museum van Zuilen op verschillende manieren ondersteunen.

Word donateur

Natuurlijk zijn nieuwe donateurs van harte welkom. Meer donateurs betekent namelijk dat we ook betere reclame kunnen maken en mooie dingen kunnen kopen. Meld u aan door een e-mail te sturen naar:wvanscharenburg@museumvanzuilen.nl

 

Word vrijwillger

U kunt het museum ook steunen door een paar uurtjes in de maand in het museum te helpen. Meld u aan door een e-mail te sturen naar:wvanscharenburg@museumvanzuilen.nl

 

Draag bij aan de collectie

Heeft u thuis nog artikelen liggen die een mooie toevoeging aan het museum zouden zijn? Die kunt u natuurlijk altijd tijdens openingstijden langsbrengen. Is het te veel of te zwaar? Of twijfelt u of het wel in het Museum van Zuilen thuishoort? Dan kunt u altijd even bellen naar 030-2443078.
Facebook reacties

2 reacties op “Help het Museum van Zuilen

  1. Als niet Zuilenaar, maar wel ex-Werkspoorder valt me op dat er weinig aandacht wordt besteed aan de Apparatenbouw afdeling.
    Deze in de eind jaren vijftig van Amsterdam naar Utrecht verplaatste afdeling maakte grote constructies voor de chemische industrie (reactievaten) vaak van roestvrijstaal en/of cladsteel.
    De huidige Werkspoorkathedraal was de montagehal waar de apparaten werden samengebouwd uit de onderdelen die elders op het terrein werden vervaardigd (segmenten voor grote vaten, boldelen, maar ook van elders geleverde onderdelen).
    Ook zijn er in die tijd nog enkele stoomketels gemaakt in die hal (Hal 10 genaamd)
    Via de Dudok van Heel school (voor sommige) en de bedrijfsschool werden wij opgeleid tot plaat-constructiewerker of lasser en in de apparatenbouw te werk gesteld. Zelf werd ik “aftekenaar”, ook wel crasseur genoemd, die vanaf tekeningen de materialen aftekende zodat deze op maat konden worden gemaakt dmv. knippen, schaven draaien, zetten, walsen of nog andere bewerkingen. Daarna gingen deze onderdelen naar hal 10 voor assemblage.
    De sfeer in de apparatenbouw was wel anders dan in de andere afdelingen, vooral vanwege de Amsterdammers die meegekomen waren om de afdeling te bemannen.
    Naast de humor die zij meebrachten viel ook de veel “linksere” opstelling op, die in uitvoerige discussies onderling werd geventileerd.
    De uiteindelijke ondergang van Werkspoor-Utrecht heb ik niet meegemaakt, daar ik na mijn militaire dienst (1965-1966) elders ben gaan werken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge