Trots op Werkspoor, filmpje I

Filmpjes van Werkspoor vanaf de Werkspoortafel.

Enige maanden geleden bezocht Peter Bastiaanse het Museum van Zuilen. Hij was direct onder de indruk van de Werkspoortafel, een stukje Werkspoor op schaal, dat we in het Museum van Zuilen hebben gebouwd.

Verwoed hobbyist-filmer als hij is, was al snel zijn reactie: ‘Dat ga ik filmen’. Het idee moest even in de ijskast (tot de winter van 2018-2019) want hij was nog bezig met een documentaire die eerst af moest.

Nog geen week later belde hij, hij wilde het nu al doen. En deed dat ook. Daarna heb ik in zijn studio mogen inspreken en kon de heer Bastiaanse aan de slag om er iets moois van te maken. Knippen, plakken, geluid, special effects, enz.

Voor de niet-kenners onder u: de Werkspoortafel is geen fantasie-product. Aan de hand van foto’s hebben we op de tafel deze foto’s nagebouwd. Het idee was snel geboren om juist van deze foto’s filmpjes te maken, en – nog leuker idee van Peter – ik moest als ‘museumdirecteur’ de foto’s ter plekke op de tafel toelichten.

In dit eerste filmpje wordt ook even uitgelegd wat/wie Werkspoor was. Er hangen 13 foto’s, en vandaar dat we het idee hadden om (voorlopig) een serie van 13 stuks te maken. Iedere week een ander exemplaar, dus de komende drie maanden, ‘s woendags kunt u een nieuw filmpje van ons verwachten.

Veel kijkplezier!