Oud Nieuws 9 juli 1970

Beslissing vanmorgen gevallen.

Plannen voor Rolma definitief van de baan

Geen plaats meer voor wagonfabriek.

(van onze correspondent)

Den Haag – In ons land is geen plaats meer voor een wagonfabriek. De afdeling ‘‘Rollend Materieel’’ van Werkspoor Utrecht zal dan ook niet kunnen blijven bestaan. Dat is de beslissing, die vanmorgen is gevallen in een gesprek tussen de bewindslieden van verkeer en waterstaat, minister Bakker en staatssecretaris Keyzer, de burgemeesters van de drie grote steden en vertegenwoordigers van de Nederlandse Spoorwegen.

Deze beslissing komt neer op een bevestiging van het standpunt van de regering, zoals dat naar voren is gekomen bij de behandeling van de moeilijkheden rond Werkspoor – Utrecht in de Tweede Kamer op 2 juni.

Het is de bedoeling dat een geordende afwikkeling van de productie tot stand komt. Zo zullen de lopende bestellingen van veertig treinstellen voor NS en van Metro-materiaal voor de gemeente Rotterdam, ook voor de uitbreiding van het metro-net naar Hoogvliet moeten worden uitgevoerd.

Datzelfde geld ook voor order van de NS voor nog dertig treinstellen. Er zal een onderzoek worden ingesteld naar de wijze waarop deze productie kan worden afgewerkt. Juist gisteren werd bekend dat Werkspoor – Utrecht met een personeelstekort kampt. Vele werknemers zijn vertrokken na de toenemende moeilijkheden bij het bedrijf.

Vorige maand waren de metaalvakbonden gekomen met een plan om de afdeling rollend materieel te laten voortbestaan in een andere beheervorm. Nagegaan zou moeten worden of men zou kunnen komen tot de oprichting van een n.v. productiemaatschappij Rolma. Aandeelhouders zouden moeten zijn Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en de NS.

De heer Hogenberg, lid van de ondernemingsraad van Werkspoor – Utrecht toonde zich vanmiddag, toen hij van ons het regeringsbesluit vernam, onaangenaam verrast: ‘‘Ik sta er toch nog van te kijken, we zijn nog niet op de hoogte’’.

Fotobijschrift: ‘RolMa’ stond voor ROLlend MAteriaal, een onderafdeling van Werkspoor. Onder andere draaistellen maakte deze afdeling. Een belangrijk onderdeel van een treinstel: o.a. de motoren, remmen en vering zitten in zo’n draaistel. Deze kennis moest Werkspoor zonder vergoeding (je reinste bedrijfsspionage) doorleveren aan de fabriek die er met de opdracht van de bouw van de z.g. ‘Hondekoppen’ vandoor ging: Talbot in Aken. 

POLITIEK

Later, toen de ondernemingsraad door de directie op de hoogte was gebracht, zei hij: ‘‘Het is duidelijk, dat dit een politiek besluit is geweest, eerder politiek dan economisch. De regering houdt zich kennelijk aan de afspraken die binnen de EEG zijn gemaakt, onder andere rond het ultra-centrifuge-project. De kaarten waren kennelijk al geschud voor het overleg op gang kwam en daar heeft niemand meer een speld tussen kunnen krijgen’’.

De directie-woordvoorder zei: ‘‘Vanmiddag zullen de hoofdbesturen van de vakbonden vergaderen met de Raad van Bestuur van de VMF. Verder is het nieuws nog zo vers, dat we er nog geen woord over kunnen zeggen’’.

De regering liet bij monde van minister Nelissen al bij het debat in de Tweede Kamer op 2 juni weten, dat Werkspoor – Utrecht niet meer rendabel te maken was. Deze mening werd onder meer bestreden door jhr. mr. F.O.J. Sickinghe, voorzitter van de Raad van Bestuur van VMF, die de afdeling Rolma nog een kans gaf als die door de NS zou worden overgenomen.

De mogelijkheid van een aparte NV voor een wagonfabriek – waarin de gemeenten Rotterdam, Utrecht, Den Haag en Amsterdam als belanghebbenden konden deelnemen – werd gelanceerd door burgemeester Thomassen van Rotterdam. De vakbonden hebben daarna het initiatief genomen om tot een gesprek hierover te komen met de regering. Dit gesprek is vanmorgen afgerond met het voor de wagonafdeling van Werkspoor negatieve besluit.

Bij deze afdeling werken ongeveer 1000 werknemers.

 

 

Facebook reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge