Oud Nieuws 20 mei 1952

Verkeersregeling tijdens Ronde van Zuilen

Sweder v. Zuylenweg tijdelijk afgesloten

Donderdag a.s., Hemelvaartsdag, wordt de negende Ronde van Zuilen gehouden, georganiseerd door de U.W.C. “De Volharding” in samenwerking met het Utr. Nieuwsblad. Op diezelfde dag is er op de Sweder van Zuylenweg een tamboer-, maitre- en marswedstrijd als onderdeel van het muziekconcours, dat in verband met het twintigjarig bestaan van de Mondaccordeon- en Amusementsvereniging “Ons Genoegen” wordt georganiseerd. Daardoor is een bijzondere verkeersregeling nodig geworden.

De marswedstrijd begint om 12 uur, en in verband daarmede is het verkeer over deze weg van half twaalf tot ongeveer twee uur voor alle voertuigen geheel afgesloten. Auto’s motoren en andere voertuigen, komende van de Omloop te Utrecht, kunnen de Royaards van den Hamkade afrijden, langs de zijkant van het sportterrein aan de Thorbeckelaan, om dan via de Marnixlaan de Amsterdamsestr.weg te bereiken. Na twee uur kunnen zij via de v. Egmontkade de Sweder van Zuylenweg bereiken, die dan weer voor verkeer is opengesteld. Verkeer uit Utrecht, komende van de Laan van Chartreuse, zal van half twaalf tot twee uur dus eveneens van de Marnixlaan gebruik moeten maken.

Het parcours voor de Ronde van Zuilen loopt over beide zijden van de Burg. van Tuyllkade en de aansluitende Prins Bernhardlaan. Dit parcours zal van één uur af voor alle verkeer zijn afgesloten. Het verkeer, komende zan de Amsterdamsestr.weg zal geen gebruik kunnen maken van de Fokkerstraat, De Lessepsstraat en de St. Bernulfstraat, om de Burg. v. Tuyllkade te kunnen bereiken. Ook het verkeer over de Daalseweg naar Utrecht, zal dus vóór de Prins Bernhardlaan naar rechts moeten afzwenken.

Nadrukkelijk wijst de politie er op, dat het ten stengste is verboden, zich op de grasgazons te begeven of de rijweg over te steken als de renners in actie zijn. De ouders wordt verzocht, hun kinderen onder toezicht te houden, zulks om ongevallen te voorkomen, terwijl tevens wordt verzocht, honden vast te houden.

Foto is van een jaartje eerder: de Ronde van Zuilen van september 1951! Op de Burgemeester van Tuyllkade, bij de start. Vooraan rechts: Rinus van de Brink, met donker haar in hetzelfde shirt: Cor van de Brink, daarachter in donker shirt met 5 strepen: Vic Zinger, naast hem, iets erachter in donker shirt met één streep: Ben Klein, schuin achter hem, met petje op en tweekleurig shirt: Jos van den Hurk (bijzondere aanwezige: had een licentie voor ‘onafhankelijken’, prof én amateur!), vooraan links met helm Wim Lonkhuizen en daarachter rijdt Bill Pater.