Nieuwsberichten – september 2012

In de blog van deze maand ook weer de vier best bekeken foto’s op Facebook. Op de vierde plaats de foto van de oude winkel van Röben aan de Amsterdamsestraatweg:
200 jaar Amsterdamsestraatweg, afbeelding nro 76. Een vroege foto van de textielhandel Röben. Mijnheer Röben had zijn winkel aan de Amsterdamsestraatweg, op de hoek van de St.- Ludgerusstraat. Volgens de tekst op het markies is het ‘De firma met de lage prijzen’. De winkel is op deze foto nog niet verbouwd, dus moet de opname van voor 1937 zijn. Nou ja, aan de jonge aanplant te zien is het nog wel vele jaren eerder! Het lijkt wel een Amsterdamsestraatweg ‘in nieuwstaat’.

Röben

De winkel van Röben aan de Amsetrdamsestraatweg

De derde plaats is voor de foto van de originele racefiets van Michel Stolker:
Alle liefhebbers van het Museum van Zuilen opgelet: Vandaag kreeg het Museum van Zuilen de racefiets van Michel Stolker, de ENIGE Zuilenees die meedeed aan de Tour de France (drie keer uitgereden) en een bergetappe(!) won van de Giro d’Italia! Deze originele racefiets staat vanaf heden te pronken in het Museum van Zuilen! Met dank aan Michel Stolker en zijn broer, die er de laatste jaren op reed!

Ronde van Zuilen

Tour de France-fiets van Michel Stolker

Opvallend zijn de tweede en eerste plaats: twee foto’s die te maken hebben met de Demka-fabrieken. De foto van de schaal plaatsen we bij een dagboekfragment waar deze schaal in genoemd wordt:

5 Aug. 1948 Het is evenals de voorgaande dagen, prachtweer. Vanmorgen hebben de Heer van Vliet en ik de sollicitaties bekeken voor een Eerste Klerk. Onder hen is een Christelijke onderwijzer die, zoals hij schrijft, geen orde kan houden en daarom van betrekking wil veranderen. Hij zou graag typen leren, maar zou dus eerst met de pen moeten werken. Kranen heeft hierbij een vraagteken geplaatst. Vanmorgen kwam van Hoorn nog even op de koffie. Hij zat nog niet toen hij al een telefoontje kreeg van een baas van de Demka. De bekroning van het monument is klaar. Ze vroegen hem even te komen kijken. Hij is er direct heen gegaan. Volgens van Hoorn is hij prachtig uitgevallen. ‘Geheel van nikkelstaal, glimt hij als een spiegel’, glundert van Hoorn trots.

Van Hoorn

Schaal van nikkelstaal voor op het Verzetsmonument

En de winnaar van deze maand: Demka-Noord ook genoemd in hetzelfde dagboek van J. van Zuilen (een origineel dagboek waarvan de namen veranderd werden)
23 Aug. 1951 Vanmorgen heb ik een bezoek gebracht aan de overkant van het kanaal. Ik heb daar een onderhoud gehad met de aannemer Verstoep van de firma Zanen en Verstoep en de technisch ambtenaar van de Rijkswaterstaat de Heer te Kronie. Het ging over het tijdelijk verplaatsen van de overvaart van onze veerpont, dit in verband met de uit te voeren werkzaamheden. Wat een bedrijvigheid aan de overkant. Het Merwedekanaal wordt meer dan eens zo breed. Baggermolens, zandzuigers enzovoort zijn hier in volle actie. Daarnaast is men bezig met de bouw van de nieuwe fabriek van de Demka. Een groot gedeelte is al in bedrijf. Er komt hier heel wat werk tot stand. De scholen zijn vanmorgen weer begonnen. Ad zit nu in de tweede klas bij Mej. Kanaar. Hij vindt het een aardige ‘Juf’.

Demka

Bouwfase Demka-noord