Nieuwsberichten september 2010

(11 september 2010)

1 jaar Museum van Zuilen
Het is omgevlogen, maar echt waar, 12 september 2010 zijn we al weer een jaar open. Tot heel veel genoegen van vele Zuilenezen en -naren, maar ook wij kijken terug op een geslaagd jaar. Vanaf het begin was het duidelijk dat we gewaardeerd worden. Iedere dag nieuwe aanwinsten, en daar zaten bijzondere bij! Vrijwel iedere dag nieuwe abonnees voor de Zuilense Nieuwsbode, de conclusie mag dan ook zijn dat de historie van Zuilen leeft.

De Oud-Utrechter
Al bijna twee jaar geleden werd de vraag gesteld of we voor een nieuw te verschijnen krant een maandelijkse bijdrage wilden leveren. Het zou een specifieke krant worden, bedoeld voor de vijftigplussers van Utrecht (en natuurlijk Zuilen). Ondertussen is er wat water door de Vecht gestroomd, maar het eerste exemplaar van De Oud-Utrechter is verschenen. Prachtige verhalen over belevenissen van toen, die we allemaal zelf meegemaakt (zouden kunnen) hebben. Iedere maand wordt een pagina gewijd aan Zuilen. O.a. met belevenissen van bezoekers van de vorige StraatReünie, maar we lichten ook een tipje voor de volgende. De krant is (ook) gratis af te halen bij het Museum van Zuilen.

‘Een oude belofte’
Zo omschreef de heer J. van Zanen het in zijn blog: ‘Los in de loop van de middag een oude belofte in. Breng een werkbezoek aan het Museum van Zuilen’. In de periode dat de heer van Zanen wethouder in Utrecht was heeft hij zich samen met collega wethouder Spekman ingezet voor het mogelijk maken van het Museum van Zuilen. Het resultaat wilde hij dan ook wel eens in het echt zien natuurlijk. Het werd een gezellige middag.

Vrijwilligers bedankt!
Ook de vrijwilligers hebben dit jaar tot een succesvol jaar gemaakt. De ‘gepensioneerde meubelmaker’ kwam verschillende keren in actie om wat uitbreidingen of aanpassingen te maken. De extra kast voor de 60 ringbanden met foto’s, het informatiepaneel voor de StraatReünie zijn maar enkele voorbeelden. Op dit moment is hij een onderstel aan het maken waarop het brugdeel van de brug bij Zaltbommel komt te liggen.

Webmiss
Het feit dat u dit bericht kunt lezen hebben we te danken aan onze onvolprezen webmiss. Al vele jaren is zij de vrijwilligster die met raad en daad de digitale belangen van het Museum van Zuilen bijstaat. Iedere maand verzorgt zij het op de site plaatsen van deze blogs, het omzetten naar een zogenoemd ‘PDF-bestand’ van de Zuilense Nieuwsbode, de aanpassingen op de site i.v.m. de komende StraatReünie, de lay-out van de posters, flyers enz. Webmiss bedankt!

Cees Achterberg
Als we dan toch bezig zijn om in deze terugblik over het afgelopen jaar onze vrijwilligers te bedanken, mag ‘Onze grote Zuilense Kunstenaar Cees Achterberg’ niet onvermeld blijven. Het succes van het museum is mede te danken aan de bijdragen die hij leverde. Onlangs schonk hij nog het zeer bijzondere schaalmodel van een (bij Werkspoor gemaakte) Dieseltrein, geheel van hout! Hij heeft er – ruim 50 jaar geleden – maar liefst drie jaar aan gewerkt! Maar ook ‘onze Cees’ zit niet stil en is druk met het maken van een houten replica van het hoofd van oud-Werkspoor directeur J. van Zwet en houten handen die straks het vaandel van buurtvereniging ‘Zuilens Vreugd’ kunnen dragen.

En al die andere vrijwilligers dan?
Er zijn nog andere vrijwilligers die we op deze plek willen bedanken voor hun inzet van het afgelopen jaar. De gastheren, K. Klijnsma, J. de Lange, G. van der Louw, K. Miller en G. Stoet bijvoorbeeld. Maar er waren meer mensen die een bijzondere bijdrage leverden aan het museum, J. Peeters, C. van Kooten, M. Hebing, R. Pennings, zij zijn maar enkele namen in een lange reeks.

En natuurlijk de donateurs!
Vele donateurs hebben in het afgelopen jaar een donatie gedaan aan het Museum van Zuilen. Daarvan konden we met name de tafel met Werkspoortreinen uitbreiden. Ook dat heeft bijgedragen aan het succes van ons eerste jaar. Daarom willen we de donateurs ook vanaf deze plek hartelijk danken voor hun bijdragen.

W. van Scharenburg