Nieuwsberichten november 2010

StraatReünie Prinses Beatrixlaan
Het wordt een beetje eentonig, maar ook dit keer was de belangstelling overweldigend. Van heinde en ver kwam men op de berichtgeving af. De mooiste reactie was van een oud-bewoonster van de Prinses Beatrixlaan. Bij het afscheid vertrouwde ze me toe: ‘Toen we op weg hierheen waren, dacht ik nog, “wat zoek ik daar eigenlijk”, maar ik heb een gewéldige middag gehad!’.

Burgemeester Veldman
Nog niet eerder werd op één dag zoveel nieuw materiaal gebracht als aanvulling van de collectie. Eindelijk een goede foto van burgemeester Veldman, die na de Tweede Wereldoorlog ongeveer een half jaar burgemeester van Zuilen was, in afwachting van de resultaten van de Zuiveringscommissie die de gangen van de heer O. Norbruis moesten nagaan.

Heer Barten van Werkspoor
Maar ik sla al iemand over: de heer Barten. Hij stapte als eerste naar binnen en bracht nogal wat mee: de door hem bij Werkspoor gemaakte bankschroef bijvoorbeeld (een echte hoor, loodzwaar) maar ook werkstukjes van de Leerschool zoals een fotolijstje, een roodkoperen dobbelsteen op een messing plaatje, een koperen waterputje en een houten reiger. Ze staan te pronken in de vitrine.

Boerderij Stolker
Aan de Hovenierslaan, (wat later vernoemd werd tot Prinses Beatrixlaan) stond ook de boerderij van de heer Stolker. Mevrouw Gresnigt-Stolker bracht een fraai schilderijtje van deze boerderij, een van de eerste bebouwingen aan deze laan. Ter completering kreeg ik ook nog foto’s van de heer Stolker met zijn paard-en-wagen.

Veiligheidsactie Werkspoor
Hij was al verschillende keren toegezegd, de barometer van de Veiligheidsactie van Werkspoor. Bij het zien van de tentoongestelde artikelen van de Veiligheidsactie werd met enige regelmaat gereageerd: “ik heb daarvan nog een barometer, maar die gebruik ik nog steeds”. Dus greep het Museum van Zuilen ernaast. Totdat mevrouw de Keijzer deze (tijdens de StraatReünie) bracht. Ze had ook nog een flesopener van deze actie en een memoblokje.

Schuilkelder Bisschopsplein
En alsof het nog niet genoeg was: per mail kreeg ik een foto waarop de ingang van de schuilkelder op het Bisschopsplein staat. Hij was al een tijdje geleden toegezegd, maar kwam nu toch op het juiste moment binnen: kort voordat we met de voorbereiding van start gaan van de StraatReünie Balderikstraat (2 januari 2011). Ook een bijzondere aanwinst.

De leestafel werkt
Hij stond al veel langer op het verlanglijstje van het museum: een leestafel. Twee weken geleden kwam de heer Räkers hem brengen en het resultaat is perfect: we hadden zoals dat heet geen kind aan een groot deel van de bezoekers, ze hebben massaal de boeken en mappen door zitten bladeren aan de leestafel.

Poppenhuis in volle glorie
Het heeft enige tijd geduurd, drukte en een goede plek vinden waren daar debet aan. Maar inmiddels staat ook een prachtig poppenhuis te kijk in het museum. Indertijd gemaakt door de heer Bosch uit de Franklinstraat, geschonken door zijn echtgenote. Een bijzondere aanwinst, waar we heel blij mee zijn.

‘Alleen als je belooft hem zelf te gebruiken’
Dat was de opmerking van de heer J. van Amersfoort toen hij mij een vierkleuren-balpen voorhield. Niet zomaar een vierkleuren-balpen natuurlijk. De pen is uit de Veiligheidsactie van Werkspoor. Graag nam ik de pen in ontvangst, met de belofte dat ik hem ook inderdaad zelf zal gebruiken. Maar wat zál ik er zuinig op zijn!

Jaap van Amersfoort
Dezelfde heer Van Amersfoort vroeg me om ‘in het museum’ op een of andere wijze een oproep te doen om oud-collegae of vroegere bewoners uit de Franklinstraat te wijzen op zijn e-mailadres om zo te trachten contact met hen te krijgen. Een goed idee. Hierbij zijn e-mailadres: j.amersfoort7@chello.nl

W. van Scharenburg