Nieuwsberichten januari 2011

Drie weken is te weinig
De StraatReünie die het Museum van Zuilen iedere eerste zondag van de maand organiseert houdt ons wel bezig. Het tempo ligt ‘nogal aan de hoge kant’. Maar… de eerste zondag in december viel op de vijfde. Dan moet je geen StraatReünie organiseren, dachten wij zo. Dus werd de StraatReünie van de Sweder van Zuylenweg verschoven naar de twaalfde. De StraatReünie van de Balderikstraat in januari viel echter op 2 januari, en dus hadden we nu slechts drie weken voor de organisatie.

Organisatie?
Ja, ja: een boekje schrijven, een presentatie maken, posters maken en rondbrengen, persberichten schrijven, het is best wel een beetje werk. Vooral als je het goed wil doen, en dát willen we! Het moet er iedere keer weer geweldig uitzien, de bezoekers moeten genieten van de aandacht voor ‘hun’ straat. En dat is tijdrovend.

Maar toch is het gelukt
Ondanks deze korte periode is ook de StraatReünie voor de Balderikstraat gelukt. Het werd druk, druk. Ze waren er ‘allemaal’: de families Woltjes, Lahr, Steenbrink, Van de Brink, Wouda, Schreuders, Heemskerk, Okhuizen, De Lange, Schelle, Kolenbrander, Bergman, Morsman en van Scharenburg om er maar eens ‘een paar’ te noemen.

Loodgietersbedrijf Stoové
Omdat de Balderikstraat de straat is waar ik zelf ook geboren en getogen ben, was het dit keer ook echt feest voor mij. Maar niet alleen vanwege de herkenning: ook de nieuwe aanwinsten die werden meegebracht droegen een steentje bij. Mevrouw Stoové jr. bracht twee fraaie foto’s mee van de etalage van heer vaders winkel in 1952, echt heel mooi.

Kerstboom
Het Bisschopsplein kwam tijdens de StraatReünie verschillende keren ter sprake: hoe mooi het pleintje was vóór de Tweede Wereldoorlog, de foto van het plein met de schuilkelder tijdens die oorlog, en de kerstboomverbrandingen na de Tweede Wereldoorlog. Maar er heeft na de oorlog ‘van gemeentewege’ ook met enige regelmaat een grote kerstboom met verlichting gestaan. Daarvan kreeg ik nu ook een mooie foto. Prachtig, bedankt mevrouw S.

Wethouder D.M. Plompstraat
En zo zijn we dan nu in de weer voor de StraatReünie van de Wethouder D.M. Plompstraat. Zes februari gaat de deur voor hen extra open. Deze straat uit de wijk Mariëndaal heeft ondanks zijn korte (Zuilense) historie al veel geschiedenis achter zich. De ‘Kindervereniging Mariëndaals Belang’ was er actief, de gemeentearchitect W.C. van Hoorn ontwierp onder andere veel van de winkels en woningen daar.

De Beatrixboom
Bij de kruising Wethouder D.M. Plompstraat met de C. Smeenkstraat plantte het Zuilense gemeentebestuur naar aanleiding van de geboorte van prinses Beatrix een lindeboom.

Het Vliegermonument
Omdat de straten van Mariëndaal genoemd werden naar Nederlandse luchtvaartpioniers kwam de toenmalige gemeentesecretaris A.J. van der Weerd op het idee een monument op te richten ter nagedachtenis aan de luchtvaartpioniers. Het Vliegermonument werd als ‘werkloozen project’ uitgevoerd en de onthulling op grootscheepse wijze gevierd.

Wees welkom
Waarmee we maar willen zeggen: als u meer over de Wethouder D.M. Plompstraat wilt weten: wees welkom op 6 februari 2011!

W. van Scharenburg