Nieuwsberichten -augustus 2012

Zoals vorige keer beloofd ook deze maand een bloemlezing met de meest bekeken pagina’s die het Museum van Zuilen de afgelopen maand plaatste op facebook. Ook dit keer is dat een beetje ‘van de hak op de tak’. Maar het geeft wel mooi de diversiteit van het Museum van Zuilen weer.

Op de vierde plaats een foto van de door de heer J. de Vries gebrachte foto’s die hij op zolder vond. Zijn vader, S. de Vries, was vele jaren lang het schoolhoofd van de Christelijke School II, later de Aeneas Mackayschool en tegenwoordig de Piramideschool. Prachtige uitbreiding van de collectie met 45 foto’s van de school in nieuwstaat, leerlingen en leerkrachten in de periode tot 1956.

Christelijke school

‘…maar liefst 45 foto’s van leerlingen en leerkrachten vóór 1954’

Trots als een opa kan zijn, plaatste ik onze jongste kleinzoon Mack op de Werkspoor-treintafel. Hij is een van de enthousiaste bezoekers en zit geboeid de verrichtingen van de treinen te volgen.
Vandaag hoog bezoek in het Museum van Zuilen: de Kleine Directeur van Zuilen kwam onder de indruk van de Werkspoortafel.

Mack op de treintafel

Dat durft opa wel de loods is goed stevig gebouwd door onze gepensioneerde meubelmaker

Voor mij ook ego-strelend is het feit dat de foto van het pand waarin het Museum van Zuilen is gevestigd op de tweede plaats eindigde wat bezoekersaantallen betreft! Het is dan ook een mooie foto van het pand Amsterdamsestraatweg 569. Ten tijde van deze foto werd de winkel nog gerund door de heer Th. van Eijndthoven. Hij verkocht hier religieuze- en kantoorartikelen. Na hem kwam hier Uurwerkboetiek Wim en Toos in en sinds 9 september 2009 is dit de plek van uw Museum van Zuilen.

200 jaar Amsterdamsestraatweg, afbeelding nro 72. Amsterdamsestraatweg 569. Van Kuijk zat slechts een half jaar in dit pand. Daarna heeft Theo van Eijndthoven in dit pand jarenlang zijn winkel gerund. Kantoorboekhandel en religieuze artikelen verkocht hij onder andere. Hij maakte ook reclame als ‘De vulpendokter’. In de etalage zien we nog wat van de religieuze handel terug. De familie van Eijndthoven woonde eerst achter de winkel, maar heeft in 1948 de bovenwoning betrokken, zodat de winkel uitgebreid kon worden.

Wim en Toos Museum van Zuilen

Winkel van Theo van Eijndthoven aan de Amsterdamsestraatweg

De meest bezochte foto die we op facebook plaatsten was deze keer de foto van mevrouw M. Grim achter de toonbank van de winkel van C. Jamin, op de hoek van de Amsterdamsestraatweg en de Sweder van Zuylenweg. Terechte winnaar, het is een schitterend tijdsbeeld!
200 jaar Amsterdamsestraatweg, afbeelding no. 68. Aan de Amsterdamsestraatweg op de hoek tegenover De Gruyter zat een winkel van een andere winkelketen, namelijk C. Jamin. Koek, chocolade en snoep kocht men hier. Hierboven ziet u een prachtige opname van de goed gevulde winkel. Mevr. Grim lacht u minzaam toe: zo zou u ook wel uw geld willen verdienen nietwaar? En, kennen de Zuilenaren nog het loket (vanuit verbouwde slaapkamer, pardon: magazijn) aan de Sweder van Zuylenweg nog, waar op mooie zomerse dagen de in papier verpakte roomijsjes met losse wafels verkocht werden? Allerhande kunstjes uithalen om het verpakte ijs tussen de twee wafels te krijgen, maar dán was het smullen!

c. Jamin

Mevrouw Grim achter de toonbank in de winkel van C. Jamin aan de Amsterdamsestraatweg, hoek Sweder van Zuylenweg