Michel Stolker – de enige Zuilenees ooit die de Tour de France reed

Natuurlijk doet ook het Museum van Zuilen graag een duit in het zakje als het om aandacht voor de Tour de France gaat. We hebben namelijk in de collectie nogal ‘iets’ om trots op te zijn. De originele racefiets van Michel Stolker! Op déze fiets reed Michel Stolker drie maal de Tour de France: 1956, 1957 en 1962.

Michel Stolker tijdens een solorit in de Tour de France

We hebben een mooi geheel gemaakt van de tentoonstelling over Michel Stolker: tegen een achterwand met daarop een grote wandposter van 4 x 2,4 m, waarop Michel Stolker te zien is tijdens een solorit op de Col de Portillo tijdens de 17de rit van de Tour de France in 1957, staat een houten replica – gemaakt door de grote Zuilense kunstenaar Cees Achterberg (hij staat op de foto naast de replica ) – van de inmiddels 81-jarige renner. In wielren-outfit natuurlijk.

Cees en Michel

Cees Achterberg naast de door hem gemaakte houten replica van Michel Stolker

De tentoonstelling wordt verder aangevuld met vele fotos, vaantjes, erelinten, tot het Mulo-diploma van Michel Stolker. Dit alles is te zien vanaf 27 maart aanstaande in het Museum van Zuilen aan de Amsterdamsestraatweg 569.